PAKKANEN-TEEMA- parhaat tehtävät

Voimauttava kotikoulu on koonnut Pakkas-teemalla varustettua oppimateriaalia, jota olemme käyttäneet kotikoulussamme laaja-alaisena opintokokonaisuutena. Olemme integroineet pakkas-teeman musiikin, äidinkielen ja kuvataiteen oppiaineisiin. Toivottavasti tästä on iloa sinulle myös hiihtolomalla!

SATU PAKKASESTA

Jänis juoksi tänään aivan olohuoneen ikkunan alta ja riemastutti loikillaan lapsia. Niin pienet kuin suuret ilahtuivat ja aloittivat yhdessä mukavan jänis-leikin. Löysimme lystikkään jäniksestä kertovan sadun, joka on ikivanha Suomen kansan perinnesatu (n. 4 min). Meillä on itsellä tämä kirja, joten siitä oli hauska samalla seurata tarinan kulkua. Voit kuunnella sadun tästä alta:

ÄIDINKIELEN TEHTÄVÄ : Keksi oma satu pakkasesta ja jostain valitsemastasi eläimestä.

PAKKASTUNNELMIA

Kovien pakkasten parhaita puolia ovat hengästyttävän kauniit maisemat. Niiden takana on fysiikan ilmiö, joka opetetaan koululaisillekin.

Jos kaipaat kauniita lumisia maisemia, eikä sinulla ole mahdollisuutta päästä itse niiden äärelle esimerkiksi eri maassa asumisen vuoksi, on tässä ihana video Suomen talvimaisemista:

KUVATAIDE TEHTÄVÄ: Maalaa vesiväreillä talvimaisema.

OPETTELE soittamaan  ”RATI RITI RALLA” -ohjevideon avulla

Kaikkien tuntema pakkaslaulu Rati riti ralla- on helppo opetella.

MUSIIKKI TEHTÄVÄ:

A. Opettele soittamaan perinteinen pakkaslaulu, ”Rati riti ralla”, selkeän ohjevideon avulla.

B. Kun olet opetellut soittamaan sen, laula ja soita se alla olevien sanojen avulla (tuloste). Tai perusta om orkesteri sisarusten kanssa. Pienemmät voivat rummuttaa rytmiä leluilla tai käsillä.

Rati riti ralla-laulun sanat

Voimauttava kotikoulu on laatinut ja jakanut ILMAISEKSI alla olevia puuhatehtäviä ja tekemistä hiihtolomalle. NAPPAA OMASI ja pidä hauskaa:

Olisi ihana kuulla mitä sinulle kuuluu? Mitä te teette pakkaspäivinä?