Miten meni tapaamiset tutkivan opettajan kanssa?

Kotikouluvuosi on nyt siinä vaiheessa, että kaikki on saatu päätökseen. On ihana katsoa onnistunutta kotikouluvuotta taaksepäin ja iloita yhdessä kaikesta siitä mitä on saatu oppia yhdessä kotikoululaisen kanssa! Katso miten Voimauttavan kotikoulun kevään näyttötapaamiset menivät tutkivan opettajan kanssa.

NÄYTTÖTAPAAMISET KÄTEVÄSTI ETÄNÄ

Tässä vaiheessa lukuvuotta kotikoululaisella oli kevään etätapaamiset zoom-yhteyden kautta tutkivan opettajan kanssa. Ne sijoittuivat tänä vuonna neljälle päivälle kahden viikon ajalle siten, että kullakin viikolla oli kaksi tapaamista;  yksi per päivä. Ensimmäisellä tapaamiskerralla oli äidinkielen ja uskonnon oppiaineiden näytöt. Toisella kerralla oli matematiikan näyttö. Seuraavana oli vuorossa englanti. Viimeisenä päivänä oli  samalla kertaa ympäristöoppi, taito-ja taideaineet sekä liikunta.

ENNEN NÄYTTÖTAPAAMISIA

Ennen etätapaamista tutkiva opettaja kävi tutkimassa kotikoululaisen oppimisportfoliota, jona toimii oppimisblogi. Sinne olemme koonneet kotikoululaisen näyttötehtävät videoiden, still-kuvien ja blogijuttujen muodossa. Oppimisblogisssa on myös kaikki kotikoululaisen tehtäväkirjat kuvattuna.  Ainoastaan tutkivalla opettajalla on oikeudet käydä oppimisblogissa meidän lisäksemme.

Kotikoululainen suhtautui etukäteen näyttötapaamisiin myönteisesti. Hän kertoi meille, että hän tietää niiden olevan mukavia tilaisuuksia. Hän ei stressannut tapaamisia, sillä hänellä on ihana ja kannustava tutkiva opettaja. Näyttötilanteista kotikoululainen olikin luontevasti iloinen itsensä.

Tutkiva opettaja pyysi etukäteen varaamaan näyttötilanteita varten kynän, kumin, viivottimen ja paperia. Etätapaamisten aikana tutkiva opettaja teetti kotikoululaisella monipuolisia kirjallisia ja suullisia tehtäviä. Suurimmaksi osaksi oppimissisältöjä käytiin läpi suullisesti.

NÄYTTÖTAPAAMISTEN AIKANA

Taito- ja taideaineet sekä liikunta käytiin keskustellen läpi, sillä oppimisblogissa oli kaikki näytöt käsitöistä, kuvataiteesta, musiikista ja liikunnasta niin kattavasti esillä.  Käsityön näyttötapaamisessa tutkiva opettaja pyysi kotikoululaista virkkaamaan.  Keskustelun lomassa hän virkkasi pienen suorakaiteen muotoisen kappaleen. Tutkiva opettaja ihmetteli, että siinä sinä noin vaan puhuessasi sait aikaan tuommoisen kokonaisen.

Musiikin oppiaineen näytössä tutkiva opettaja pyysi kotikoululaista laulamaan kaksi itse valitsemaansa kappaletta. Niin virkkaamisesta kuin laulamisestakin kotikoululainen oli  saanut tiedon tutkivalta opettajalta hyvissä ajoin etukäteen.

KANNUSTAVA ILMAPIIRI

Kaikki näyttötilanteet tapahtuivat kannustavan ja hyväntuulisen ilmapiirin vallitessa. Keskustelujen aikana  tutkiva opettaja pyysi kotikoululaista esimerkiksi kertomaan mikä oli taito- ja taideaineissa mieluisin ja mikä haastavin työ sekä perustelemaan miksi. He myös puhuivat yhdessä kokonaisvaltaisen oppimisen ja sen pohjalta laatimiemme opintokokonaisuuksien vahvuuksista, joita sinäkin voit käyttää kotikoulussasi maksutta.

Tutkiva opettaja antoi rohkaisevaa palautetta ja kiitteli sitä miten hyvä ja mielenkiintoinen kotikoululaisen oppimisblogi on.

Jokaisen näyttökerran jälkeen, kotikoululainen tuli iloisena kertomaan mitä kaikkea hän oli saanut tehdä. Etänäyttö oli kaiken kaikkiaan hyvä kokemus ja vahvisti kotikoululaisen itsetuntoa ja myönteistä oppijaminäkuvaa.

Erityisen iloissaan kotikoululainen oli tutkivan opettajan antamasta hyvästä palauteesta, että on hatunnoston arvoinen asia miten hyvin kotikoululainen on yhdessä vanhempien kanssa hoitanut kaikki asiat.

TUTKIVAN OPETTAJAN TEHTÄVÄ

Lopuksi tutkiva opettaja kertoi lähettävänsä kotiin kirjallisen paperin, johon hän merkitsee miten kotikoululainen on suorittanut lukuvuoden. Lain mukaan kotikoululaisen oppimisen etenemisen seuraaminen kuuluu tutkivan opettajan tehtäviin. Oppimisen arviointi on kirjattu kotiopettajan tehtäväksi, joten tutkiva opettaja ei arvioi oppimista tai kotikoululaisen taitotasoa.

Olisi mukava kuulla miten teidän tapaamiset ovat menneet tutkivan opettajan kanssa? Miten kotikoululainen ne koki? Mikä oli sinusta hyvää? Minkä olisit toivonut olevan toisin?